Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A vakon fotózás művészete
"A varázslatos lyukkamera" címmel nyílt kiállítás Tarjáni Antal fotóművész alkotásaiból szeptember 15-én a környei Római Katolikus Plébánia épületében, ahol a házigazda Háromkirályok Alapítványt képviselve Wittman Zoltán alelnök köszöntötte a jelenlévőket, biztosítva mindenkit, hogy a megújult épületben a jövőben rendszeressé kívánják tenni a hasonló, a szép környezethez méltó rendezvények szervezését.

Tarjáni Antal alkotásai valóban vonzzák a tekintetet, a készítésük technikája, a körülmények pedig még különlegesebbé varázsolják a szemlélődő számára a fotókat. Hiszen, mint a tatabányai fotóművész elmondta, eszközei alapvető érdekessége, hogy nincs rajtuk kereső, vagyis a kép készítésekor nem látja a 0,2-0,5 mm átmérőjű "objektívek" által kirajzolt képet, tehát az eszköz és leképezési tulajdonságai ismeretében kell úgy elhelyeznie, hogy az általa elképzelt képelemek és kompozíció kerüljön a negatívra. Tehát gyakorlatilag nem látja a témát, így, például vidéki sorozat készítésekor előfordul, hogy napok telnek el, míg az előhívást követően láthatóvá válik, milyen fotót készített.

A lyukkamerát egyébként már a kínaiak is ismerték, felfedezve, hogyha egy ablak nélküli, így sötét szoba egyik falán apró lyuk keletkezik, akkor az azzal szemközti falon kirajzolódik a külvilág megfordított és fejre állított képe. A képrögzítő anyagok fejlődésével adódott a lehetőség, hogy a gyenge fényerő miatti hosszú expozíciós idő percben, másodpercben  mérhetővé váljék, de még ma is elérheti a 240 másodpercet. Talán ez az oka annak is, hogy Tarjáni Antal fotóin nem "köszönnek" vissza emberalakok, bár - mint mondta - mostanában már 1-2 képén saját magát megjeleníti.

Készített már camerát gyufásdobozból, cipős dobozokból, hengeres díszdobozból, 18 literes olajos hordóból is, s alkotásai azért is különlegesek, mert mindig a teljes kockát nagyítja, vagy nyomtatja a kiállításra kerülő alkotásai esetében. "Hogy ez mennyire sikerült, azt már csak bent, a film előhívása után láthatom, így az egész alkotási folyamat izgalmassá válik, megtetézve a véletlenekkel, a kiszámíthatatlan fénysugarak fénytörései által képezett beszűrődésekkel. Ilyenkor van néha olyan érzésem, hogy a felvételkor valaki állt mellettem, vagy velem volt. Így válik a lyukkamerával végzett alkotás számomra varázslatossá." - fogalmazott a tárlat megnyitóján.

A Környei Római Katolikus Plébánia és a Háromkirályok Alapítvány által szervezett kiállítás október 13-áig látogatható minden szombaton 14 és 18 óra között, valamint egyéni látogatással kapcsolatban időpont kérhető Dörner Ilonától a 20/592-9393-as telefonszámon.

 

 

2018-09-18