Kezdőlap Színes Közlekedés térségünkben: az Oroszlány-Tatabánya vasútvonal és története

Közlekedés térségünkben: az Oroszlány-Tatabánya vasútvonal és története

116
0

/Távolban a vonat induló csonka vágánya Tatabánya állomáson.- forrás:wikipedia. 2004, fotó:Sóhivatal./

Tudja, miért építették? Mikor készült el? Ezekre is választ kap:

A Tatabánya–Oroszlány-vasútvonal a MÁV 12-es számú vasútvonala Tatabánya és Oroszlány városok között Komárom-Esztergom megyében. A vonal egyvágányú, villamosított szárnyvonal.

Létrejötte

Oroszlány település fejlődését a szénbányászat határozta meg az 1930-as évek végétől.

A napi termelés 25-30 vagonra (200 t) ment fel, s a szállítási gondok megoldására kötélpályát építettek Tatabányáig.

A vasúti szállítást a környei vasútállomásról leágazó szárnyvonal kiépítésével tették lehetővé 1950-ben.

Átadására 1950. szeptember 1-jén került sor, villamosítása 1965. december 23-ra lett kész.

A vasútvonal megállói

Az Oroszlányi Vasútállomás 2018-ban – Fotó:oroszlany.hu

Tatabánya (korábban:Tatabánya-alsó) – A vasútvonal egyik kiinduló vasútállomása. Az utóbbi években Budapestről közvetlenül is jártak személyvonatok Oroszlányba.

Bánhida (korábban:Tatabányai erőmű megállóhely) – 1896 tavaszán Bánhida határában 120 méteres mélységben barnaszenet találtak.

Az első aknát Alsógalla, Bánhida és Felsőgalla községek hármas határánál a vasút közelében nyitották meg. Később, itt 1898-ban a szénre alapozva hőerőművet létesítettek.

A hőerőmű mellett lévő vasútvonalon megállóhely létesült az erőmű és az aknák dolgozói számára.

A megálló mellett létesült iparvágány rendszeren kezelték az erőműbe tartó szénvonatokat, és kiszolgálták a Füszért raktárat, valamint egy beton-telepet.

Környe – A községen két vasútvonal is keresztül halad. Ez az egyik, a másik a Tatabánya–Pápa-vasútvonal.

A környei vasútállomás- forrás:wikipedia, fotó:Engusz

A község alapjába véve mezőgazdasági jellegű. Két országosan ismert vállalkozása van:

A Környei Mezőgazdasági Kombinát és az Agráripari Részvénytársaság.

Az iparban történő foglalkoztatottságra Tatabányán és Oroszlányban van lehetőség.

Kecskéd-alsó– A községet az előbb említett két vasúti szárnyvonal is érinti, ezért a falunak két vasúti megállója is van. A lakosság az előbb említett két városban van foglalkoztatva.

Oroszlány– A volt szocialista bányászváros vasúti állomása puritán berendezésű.

Jelzi, hogy a vasútvonal fő feladata nem a személyszállítás, hanem az oroszlányi szénvidéken megtermelt szén elszállítása volt.

Folyamatosan újabb bányaüzemek létesültek. 1957-ig az oroszlányi bányák Tatabányához tartoztak.

A bányászat megszűntével a vasútvonal kihasználtsága visszaesett.

Napjainkban

A 2006 / 2007. évi menetrendváltást követően Budapest – Tatabánya – Oroszlány vonalon úgynevezett ütemes menetrendet vezettek be.

A vonalon kényelmesebb, színvonalasabb utazás biztosítása érdekében új Flirt és Talent villamos motorvonatokat helyeztek forgalomba TatabányaOroszlány viszonylatban. Napi két vonatpár közlekedett közvetlenül a Budapest-Déli pályaudvar és Oroszlány között.

2008 őszén másfél hónapos vágányzár alatt 420 millió forintos költséggel felújították a Tatabánya – Környe közötti szakaszt. Teljes felépítménycserét végeztek Platov darus vágányfektető gépcsoport segítségével, a Fertőszentmiklós- Pinnye vonalrészből kibontott, használt, 20 éves, betonaljas vágánymezőket fektettek le.

Ez által a pálya sebesség 80 km/h-ra növekedett ezen a 6,7 kilométeres szakaszon.

Ennek segítségével akarták bevezetni az egész napos fél óránkénti összeköttetést a vonalon.

Ezzel szemben a 2008 / 2009. évi menetrendben maradt a vonatok órás ütemezése de a délelőtti illetve az esti időszakban két órás ütemezésre csökkent.

A közvetlen Budapestre tartó járatok is megszűntek.

A pályasebesség Tatabányától Környe felé a fázishatárig / a hídig / 40 km/ó utána pedig 80 Km/ó.

forrás:wikipedia

Frissítés:  Néhány éve újra közvetlen járatok indultak Oroszlány-Tatabánya-Budapest  (és  vissza) viszonylatban – a szerk.

Tatabánya-Oroszlány-vasútvonal
A Tatabánya–Oroszlány-vasútvonal útvonala
 Vonalszám: 12
 Hossz: 15 km
 Nyomtávolság: 1435 mm
 Feszültség: 25 kV 50 Hz ~
 Maximális sebesség: 80 km/h
Jelmagyarázat

BSicon KBHFa.svgBSicon .svg 0 Tatabánya
BSicon .svg 1
BSicon HST.svgBSicon .svg 3 Bánhida
BSicon BHF.svgBSicon .svg 8 Környe
BSicon .svg 13
BSicon HST.svgBSicon .svg 11 Kecskéd alsó
BSicon KBHFe.svgBSicon .svg 15 Oroszlány

 (forrás:wikipedia)