Kezdőlap Színes Vonat már nem járja, ismeri? Bicske–Székesfehérvár-vasútvonal

Vonat már nem járja, ismeri? Bicske–Székesfehérvár-vasútvonal

124
0

/Székesfehérvár vasútállomás 2008-ban – forrás:wikipedia, fotó:Hide-sp/

“A Bicske-Székesfehérvár vasútvonal a MÁV 6-os számú, egyvágányú nem villamosított vonala. Jelenleg csak Székesfehérvár Arconic Kőfémig járható,utána vöröstárcsa van Lovasberény felé. Ezelőtt Székesfehérvár és Lovasberény között volt járható, itt szórványos teherforgalom zajlott.

Története

A vasútvonalat 1898. november 23-án nyitotta meg a Bicske–székesfehérvár–sárbogárdi HÉV vasúttársaság. A személyszállítás 1979-ben szűnt meg rajta. A SzékesfehérvárLovasberény és Bicske-HM olajraktár közötti szakaszát az 1980-as években felújították és teherszállításra használják. A pálya további része romos és hiányos – ennélfogva járhatatlan; a 811-es útból a keresztező vágányokat kibontották, a MÁV által engedélyezett bontások mellett előfordulnak sínlopások is. A pátkai híd magassága akadályozta a közúti teherforgalmat; de elbontása helyett 2007 júniusában az aluljáró mélyítésével oldották meg a problémát.

Érdekesség, hogy a vonal teljes felújítását a 80-as években is tervbe vették. Az ekkor tervbe vett az Eocén-program a hazai szénvagyon minél szélesebb körű felhasználását tervezte, ami új bányák és erőművek nyitásával járt volna. A program által elhatározott Dunántúli Gyűjtőerőművet Bicskén tervezték építeni, a vasútvonal így lerövidítette volna a bakonyi szén szállítási útját Székesfehérvár felől. Az erőmű nem készült el sohasem, bár egyes kísérő beruházások (pl. az iparvágánya, illetve egy hozzá vezető út felüljárója) igen.

A vasútvonal szerepel Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott… című könyvében, ahol riportot készített a vértesacsai pályamesterrel. Vértesacsán az utolsó vonat 1987-ben járt egy filmforgatás alkalmából.

Jelenleg a vonal csak Székesfehérvár Arconic Kőfémig járható,utána vörös tárcsa van. Előtte Székesfehérvár és Lovasberény között járható volt a pálya, itt szórványos teherforgalom zajlott. A Lovasberény-Bicske vonalszakasz járhatatlan, több helyen elbontották.

A Vál-völgyi kisvasút

2009-ben vásárolta meg a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia a vasútvonal Bicske és Vértesacsa közötti, felhagyott szakaszát. Az alapítvány kezdetben a vonal északi részének újjáépítését tervezte Bicske állomás és az Alcsúti Arborétum között. A 2012-ben készült tervek szerint 21 tonna tengelyterhelésre alkalmas normál nyomtávú pálya épült volna, azonban később új tervek születtek, most már 760 mm nyomtávú kisvasút építésére a nagyvasút egykori nyomvonalán. A felcsúti kisvasút építése 2015 nyarán indult meg. A felcsúti stadion és az alcsúti arborétum közötti szakaszt 2016 április 30-án adták át. A felcsúti állomásépületet teljesen felújították, mellé kocsiszín épült.

Bicske-Székesfehérvár vasútvonalÁllomások

Alcsút-Felcsút: I. osztályú HÉV típusépület, 2011 folyamán az eredeti állapotára újították fel. Az állomás egykori vágányait felszedték, rakodóját és a két végén található őrházakat elbontották. 2015-ben kisvasúti állomás és mozdonyszín épült az egykori nagyvasúti állomás területén.

Vértesboglár: az épületből semmi nem maradt, a vasúti híd megvan, sínek már nincsenek, néhány helyen már talpfa sincs.

Vértesacsa: 3 vágányos állomás volt III. osztályú HÉV típusépülettel. Az épület kritikus, romos állapotban van. A hozzá tartozó őrházat és bakterházat lakják, illetve használják.

Vereb: megállóhely volt felvételi épülettel, szolgálattal. Az épület már nincs meg. A síneket felszedték, csak az aljak (talpfák, néhol sínszeges leerősítéssel) jelzik a vasút helyét.

Lovasberény: a vonal egyetlen üzemelő vasútállomása 4 vágánnyal, II. osztályú HÉV típusépülettel. Az épület vakolatdíszeit egy felújítás során leverték, így nem az eredeti állapotában látható. Székesfehérvár felől a vonal idáig volt járható.

Pátka: egykori háromvágányos állomás III. osztályú HÉV típusépülettel. Az épület díszei nélkül, ajtók és ablakok nélkül áll. A második vágány az átmenő vágány, harmadikat elbontották, az első nem használható, mert a váltói nem állíthatók.

Csala: egykori kétvágányos állomás IV. osztályú HÉV típusépülettel. Az épület részeit a bezárás után tolvajok szétlopták, a megmaradt épületromot a MÁV 2004-ben bontotta el. Kitérő vágányát korábban, a vasútvonal bezárás utáni felújításakor bontották el.

Pákozd (Kisfalud): egykori kétvágányos állomás IV. osztályú HÉV típusépülettel. Az épületet lakják. Külsőleg kissé átalakították: az eredeti cseréptetőt palára cserélték, az egykori vakolatdíszeket a tatarozásakor nem építették újjá. Székesfehérvári kijáratánál őrház áll.”

Forrás:wikipedia